Towarzystwo Sportowe w Wągrowcu

Wągrowiecka Liga Piłki Siatkowej

Statut Towarzystwa Sportowego w Wągrowcu

Rozdział I
Postanowienia ogólne

§ 1

Stowarzyszenie zwane w dalszym ciągu Towarzystwem nosi nazwę Towarzystwo Sportowe w Wągrowcu.

§ 2

Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010r. (Dz. U. Nr 127, poz 857 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu i posiada osobowość prawną.

§ 3

Terenem działania Towarzystwa Sportowego jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz naczelnych jest miasto Wągrowiec.

§ 4

Towarzystwo Sportowe opiera swoją działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych spraw może zatrudniać pracowników.

§ 5

Towarzystwo Sportowe używa pieczęci podłużnej z napisem - Towarzystwo Sportowe, 62-100 Wągrowiec, ul. Ustronie 17, tel. 600-087-769, 601-282-734

§ 6

Towarzystwo Sportowe jest apolitycznym, dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

§ 7

  1. Towarzystwo Sportowe może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.

  2. O przystąpieniu do organizacji, o których w ust. l, bądź o wystąpieniu z nich decyduje Walne Zebranie Członków.

Rozdział II
Cele i sposoby działania

§ 8

Celem Towarzystwa Sportowego jest:

  1. Propagowanie zdrowego i sportowego "stylu życia".

  2. Organizowanie imprez sportowo-rekreacyjnych w mieście i powiecie wągrowieckim.

  3. Krzewienie kultury fizycznej, sportu i rekreacji fizycznej w swoim środowisku zamieszkania.

  4. Stworzenie swoim członkom dogodnych warunków dla uprawiania różnych dyscyplin sportowych.

§ 9

Towarzystwo Sportowe realizuje swoje cele poprzez:

  1. Organizację sekcji sportowych.

  2. Organizowanie szkolenia w tych sekcjach w formie treningów, kursów i obozów sportowych.

  3. Uczestnictwo w zawodach i imprezach sportowych.

  4. Zabezpieczanie środków finansowych na szkolenie, wynagrodzenie kadry trenersko instruktorskiej, sprzęt, materiały szkoleniowe i związaną z tym działalność.

Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 10

Członkami Towarzystwa Sportowego mogą być osoby fizyczne i prawne.

§ 11

Członkowie Towarzystwa dzielą się na:

  1. członków zwyczajnych,

  2. członków wspierających,

  3. członków honorowych.

§ 12

  1. Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych o ile:
    a) wniesie do Zarządu Towarzystwa pisemną deklarację członkowską,
    b) wpłaci wpisowe w ustalonej wielkości i zobowiąże się do regularnego opłacania składek,

  2. O przyjęciu danej osoby w poczet członków Towarzystwa decyduje Zarząd w formie uchwały.

§ 13

  1. Członkiem wspierającym może być osoba prawna zainteresowana działalnością Towarzystwa, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową. Osoba prawna działa w Towarzystwie przez swojego przedstawiciela.

  2. O przyjęciu członka wspierającego decyduje Zarząd w formie uchwały na wniosek ubiegającej się o to osoby.

§ 14

  1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla Towarzystwa, która wniosła wkład w rozwój idei i realizację celów statutowych Towarzystwa.

  2. Tytuł członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu.

§ 15

  1. Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo do:
    a) czynnego i biernego prawa wyborczego w wyborach do wszystkich władz Towarzystwa;
    b) uczestniczenia w Walnym Zebraniu Członków,
    c) wypowiadania się i wyrażania opinii we wszelkich kwestiach dotyczących działalności Towarzystwa,
    d) uczestniczenia we wszelkich formach działania służących realizacji celów statutowych Towarzystwa,
    e) korzystania z urządzeń, świadczeń i pomocy Towarzystwa,
    f) uczestnictwa w kształtowaniu i realizacji programu Towarzystwa.

  2. Członek zwyczajny zobowiązany jest do:
    a) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa,
    b) regularnego opłacania składek i innych świadczeń na rzecz Towarzystwa,
    c) aktywnego uczestnictwa i realizacji celów Towarzystwa.

§ 16

  1. Członek wspierający i honorowy, z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego, posiada prawa określone w § 15 ust. 1 pkt b-f.

  2. Członek wspierający i honorowy mają prawo brać udział - z głosem doradczym - w posiedzeniach statutowych Towarzystwa.

  3. Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowanych świadczeń oraz przestrzegania w określonym zakresie statutu, regulaminów i, uchwał władz Towarzystwa.

  4. Członkowie wspierający i honorowi. zwolnieni- są z opłacania składek członkowskich.


§ 17

  1. Członkostwo w Towarzystwie ustaje na skutek:
    a) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Towarzystwa, zgłoszonej na piśmie Zarządowi, po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Towarzystwa,
    b) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego,
    c) skreślenia z listy członków z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań, przez okres przekraczający 6 miesięcy,
    d) stwierdzenia rażącego naruszenia zasad statutowych, nieprzestrzegania postanowień uchwał i regulaminów,
    e) rażącego działania na szkodę Towarzystwa.

  2. W przypadku określonym w ust. 1 pkt a-c orzeka Zarząd Oddziału podając przyczyny skreślenia lub wykluczenia w formie uchwały, a w przypadku pkt. d-e Walne Zebranie członków w formie uchwały.

  3. Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Zarządu lub Walnego Zebrania członków w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały.

  4. Do osób, którym odmówiono prawa członkostwa stosuje się odpowiednio zasady określone w ust. 2.

§ 18

Członkowie Towarzystwa za wzorowe wypełnianie swoich obowiązków, oraz za aktywny udział w działalności Towarzystwa mogą być wyróżnieni przez Zarząd Towarzystwa:

  1. Pochwałą ustną lub pisemną.

  2. Dyplomem okolicznościowym.

  3. Nagrodą pieniężną lub rzeczową.

  4. Honorowym :członkostwem Towarzystwa nadanym przez Walne Zebranie Towarzystwa.

  5. Innymi formami wyróżnień w tym odznaczeniami państwowym lub resortowymi na wniosek Zarządu.

  6. W wyjątkowych wypadkach wyróżnienia te mogą być przyznawane osobom nienależącym do Towarzystwa.

§ 19

Za uchybienia oraz za nieprzestrzeganie statutu, regulaminów, uchwał i decyzji Towarzystwa i jego władz mogą być nakładane na członków Towarzystwa następujące kary:

  1. Upomnienie ustne lub pisemne.

  2. Ostrzeżenie.

  3. Czasowe odebranie praw reprezentowania barw Towarzystwa.

  4. Wykluczenie z grona członków Towarzystwa.

Postępowanie dyscyplinarne przeciwko członkowi Towarzystwa wszczyna Komisja Etyki Towarzystwa, a przeciwko członkom władz Towarzystwa Walne Zebranie członków.

Rozdział IV
Struktura organizacyjna

§ 20

Władzami naczelnymi Towarzystwa są:

  1. Walne Zebranie Członków,

  2. Zarząd,

  3. Komisja Rewizyjna,

  4. Komisja Etyki.

§ 21

  1. Kadencja Władz Towarzystwa Sportowego trwa 4 lata,

  2. Wybór władz odbywa się w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych do głosowania. Zgromadzeni członkowie mogą uchwalić głosowanie tajne.

  3. Członkowie wybrani do władz Towarzystwa mogą tę samą funkcję pełnić nie dłużej niż przez 2 kadencje, ale w szczególnych sytuacjach mogą tę samą funkcję pełnić przez 3 kadencje.

  4. Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków (kworum), chyba, że statut stanowi inaczej. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.

§ 22

W przypadku ustąpienia, śmierci lub skreślenia z listy członków Towarzystwa w trakcie kadencji, skład osobowy tych władz jest uzupełniany na wniosek uchwały zarządu Towarzystwa Sportowego. Liczba dokoptowanych w ten sposób członków władz nie może przekroczyć 1/3 liczby członków zwyczajnych pochodzących z wyboru. Uzupełnienie składu władz przeprowadza się, jeśli do końca kadencji pozostało więcej niż 6 miesięcy, zwykłą większością głosów.

Walne zebranie członków

§ 23

  1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.

  2. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
    a) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni,
    b) z głosem doradczym - członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.

  3. O miejscu, terminie i porządku obrad Walnego Zebrania Członków Zarząd powiadamia członków co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.

  4. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności:
    a) w pierwszym terminie- liczby członków określonej w § 21 pkt.2,
    b) w drugim terminie, wyznaczonym w tym samym dniu 15 min. później od pierwszego terminu- bez względu na liczbę osób uprawnionych do głosowania.

§ 24

  1. Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

  2. Sprawozdawcze Walne Zebranie Członków zwołuje się raz w połowie kadencji zgodnie z zasadami określonymi w §21 i §23.

  3. Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.

  4. Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca, sekretarz.

  5. Prezydium Walnego Zebrania wybierane jest w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością obecnych członków spośród członków Towarzystwa, nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

  6. Członek ustępujących władz nie może wejść w skład Prezydium Walnego Zebrania Członków i powołanych na nim komisji do obsługi zebrania.

  7. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje w szczególnie uzasadnionych przypadkach Zarząd:
    a) z własnej inicjatywy,
    b) na żądanie Komisji Rewizyjnej,
    c) na umotywowane żądanie, co najmniej 1/3 liczby członków zwyczajnych.

  8. Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby członków.

  9. Nadzwyczajne Walne Zebranie członków obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.

  10. W przypadkach określonych w pkt. 7 b-c Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane nie później niż w ciągu 3 tygodni od daty przedstawienia odpowiedniego wniosku Zarządowi, z zachowaniem postanowień §23 pkt. 3.

§ 25

Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:

  1. uchwalenie statutu i jego zmian,

  2. uchwalanie regulaminów władz Towarzystwa,

  3. wybór i odwoływanie członków władz Towarzystwa,

  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,

  5. ustalanie wysokości składek członkowskich,

  6. podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,

  7. określanie głównych kierunków działania i celów Towarzystwa,

  8. uchwalanie budżetów,

  9. rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Towarzystwa lub jego władz,

  10. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach członkowskich,

  11. podejmowanie uchwał o przynależności do innych organizacji,

  12. nadawanie i pozbawienie godności członka honorowego,

  13. podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem Towarzystwa,

  14. ustalanie sposobu finansowania realizacji poszczególnych przedsięwzięć,

  15. powoływanie komisji do załatwiania określonych spraw,

  16. podejmowanie uchwał w innych sprawach wniesionych pod obrady.

Zarząd

§ 26

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania członków, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zebraniem członków.

  2. Zarząd składa się z 4-8 członków: prezesa, wiceprezesa, sekretarza, skarbnika i kierowników sekcji.

  3. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 4 razy w roku.

  4. Posiedzenia Zarządu zwołuje prezes Zarządu z własnej inicjatywy lub na wniosek, co najmniej większości członków Zarządu, w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

  5. Zarząd do prowadzenia spraw Towarzystwa może tworzyć biuro i zatrudniać pracowników.

  6. Zasady działania Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.

§ 27

Zarząd jest obowiązany zarządzać majątkiem i sprawami Towarzystwa oraz spełniać swoje obowiązki ze starannością wymaganą w obrocie finansowym, przy ścisłym przestrzeganiu przepisów prawa, postanowień statutu, regulaminów uchwał powziętych przez Walne Zebranie Członków.

§ 28

  1. Dla ważności oświadczenia woli, pism i dokumentów w przedmiocie praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy 2 osób: prezesa lub wiceprezesa i skarbnika.

  2. Dla ważności innych pism i dokumentów wymagane są 2 podpisy: prezesa lub wiceprezesa i innego członka zarządu.

  3. Zarząd Towarzystwa może udzielić- osobie sprawującej funkcję kierownika biura- pełnomocnictwa ogólnego, obejmującego umocowanie do czynności zwykłego zarządu w imieniu Towarzystwa.

§ 29

Do zakresu działania Zarządu należy:

  1. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania członków, oraz realizacja programu celów Towarzystwa,

  2. uchwalanie budżetu zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego,

  3. zarządzanie majątkiem Towarzystwa w ramach posiadanych pełnomocnictw,

  4. podejmowanie uchwał w sprawach członkowskich (przyjmowanie, skreślanie), z wyjątkiem określonych §17 pkt. 1 d-e,

  5. zwoływanie zwyczajnych i nadzwyczajnych Walnych Zebrań Członków,

  6. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków Oddziału,

  7. sprawowanie zarządu nad majątkiem Towarzystwa,

  8. uchwalanie regulaminów przewidzianych w statucie,

  9. prowadzenie dokumentacji członkowskiej,

  10. wnioskowanie o nadanie lub pozbawienie godności członka honorowego Towarzystwa,

  11. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą oraz opracowywanie projektów uchwał i regulaminów,

  12. określanie szczegółowych warunków działania.

Komisja Rewizyjna

§ 30

  1. Komisja Rewizyjna jest organem Towarzystwa powołanym do sprawowania kontroli nad jego działalnością.

  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, w tym: przewodniczącego, jego zastępcy oraz sekretarza.

§ 31

Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrolowanie całokształtu działalności Towarzystwa,

  2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i lustracji

  3. prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków w razie stwierdzenia niewywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu,

  4. zwołanie Walnego Zebrania Członków, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym statutem,

  5. składanie na Walnym Zebraniu Członków wniosków o udzielenie (lub odmowę udzielenia) absolutorium naczelnym władzom Towarzystwa bądź w stosunku do każdego członka oddzielnie,

  6. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków,

§ 32

  1. Przewodniczący lub członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo brać udział, z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Towarzystwa.

  2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.

  3. Komisja Rewizyjna działa na podstawie regulaminu uchwalonego przez tę władzę.

  4. Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Towarzystwa wszystkich szczebli złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.

§ 33

W przypadkach określonych w § 31 pkt.3- Walne Zebranie Członków winno być zwołane w terminie nie dłuższym niż 30 dni od daty zgłoszenia żądania, a posiedzenie Zarządu nie później niż w terminie 14 dni od daty zgłoszenia żądania.

Komisja etyki

§ 34

  1. Komisja etyki składa się z 3 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków spoza członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.

  2. Komisja etyki wybiera ze swego grona przewodniczącego.

  3. Komisja etyki może w miarę potrzeb ustanowić inne funkcje w ramach swego składu.

§ 35

  1. Komisja etyki rozpatruje i rozstrzyga sprawy członków Towarzystwa w zakresie:
    a) naruszenia przez członków Towarzystwa obowiązków wynikających ze statutu i uchwał władz Towarzystwa:
    b) sporów powstałych między członkami Towarzystwa na tle praw i obowiązków wynikających z ich przynależności do Towarzystwa.

§ 36

  1. Komisja etyki może orzekać następujące kary:
    a) upomnienie;
    b) wykluczenie z Towarzystwa;
    c) skierowanie do Walnego Zebrania Członków wniosku o pozbawienie członka honorowego tytułu.
    Od orzeczenia Komisji etyki przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 30 dni od daty dostarczenia odpisu orzeczenia.


Rozdział V
Sekcje sportowe Towarzystwa

§ 36

W celu stworzenia członkom Towarzystwa możliwości uprawiania różnych dyscyplin sportu, Zarząd Towarzystwa powołuje sekcje sportowe.

O rozwiązaniu sekcji decyduje Zarząd Towarzystwa.

Członkowie rozwiązanej sekcji mogą odwołać się na piśmie od decyzji Zarządu w terminie 14 dni. W tym celu bez wymogu określonego w pkt.7 §24 przy zachowaniu w nim terminu na żądanie 2/3 członków sekcji zwołuje się Nadzwyczajne Walne Zebranie celem podjęcia ostatecznej decyzji.

§ 37

Władzami sekcji są:

  1. Walne Zebranie członków sekcji,

  2. Zarząd sekcji.

§ 38

Walne Zebranie Sekcji zbiera się przynajmniej raz w roku.

Nadzwyczajne Walne. Zebranie Sekcji może być zwołane na polecenie Zarządu Towarzystwa lub z inicjatywy Zarządu Sekcji.

§ 39

Walne Zebranie Sekcji ma następujące uprawnienia:

  1. 1. 1.Wybiera Zarząd Sekcji.
    2. 2.Ustala program i plan działania Sekcji.
    3. 3.Zgłasza wnioski i postulaty pod adresem Zarządu Towarzystwa i Walnego Zebrania Towarzystwa.

§ 40

Zarząd Sekcji składa się z kierownika, sekretarza, skarbnika, szefa wyszkolenia sportowego, kapitana sportowego.

Zarząd Sekcji wybierany jest przez Walne Zebranie Sekcji w głosowaniu jawnym na okres 2 lat.

§ 41

Do uprawnień i zadań Zarządu Sekcji należy:

  1. Ustalenie okresowych planów działalności sekcji.

  2. Kierowanie całokształtem działalności sekcji.

  3. Składanie sprawozdań z działalności Zarządu sekcji przed Zarządem Towarzystwa i przed Walnym Zebraniem Towarzystwa.

  4. Podejmowanie decyzji w sprawach dotyczących bieżącej pracy sekcji.

§ 42

Sekcje sportowe oraz ich zarządy działają w oparciu o regulamin uchwalony przez Zarząd Towarzystwa Sportowego.

Rozdział VI
Majątek i fundusze

§ 43

  1. Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.

  2. Majątek ten może być przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych.

§ 44

Źródłami powstania majątku Towarzystwa są:

  1. składki członkowskie,

  2. darowizny, zapisy i spadki,

  3. dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Towarzystwa

  4. dotacje,

  5. środki pomocowe uzyskane od osób fizycznych i prawnych popierających działalność Towarzystwa.

§ 45

  1. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł ich pochodzenia, mogą być przechowywane wyłącznie w banku na koncie Towarzystwa. Wpływy gotówkowe winny być, przy uwzględnieniu bieżących potrzeb, jak najszybciej przekazane na to konto.

  2. Składki członkowskie powinny być wpłacane do końca każdego kwartału danego roku. Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Zarząd, w ciągu 2 tygodni od otrzymania powiadomienia o przyjęciu na członka Towarzystwa.

  3. Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Rozdział VII
Zmiana statutu i rozwiązanie Towarzystwa

§ 46

  1. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz podjęcie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa przez Walne Zebranie Członków wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

  2. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia majątku Towarzystwa.

  3. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w statucie, mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy o sporcie z dnia 25 czerwca 2010r. (Dz. U. Nr 127, poz 857 z późn. zm.)

  4. Uchwalenie statutu lub jego zmiana oraz rozwiązanie Towarzystwa mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego zebrania członków.
    Do zawiadomienia określonego w §23 pkt.3 należy załączyć projekt stosownych uchwał.

  5. Uchwalenie statutu lub uchwała o jego zmianie wywiera skutki prawne od chwili jej podjęcia.

Rozdział VIII
Przepisy przejściowe

§ 47

Statut wchodzi w życie po uprawomocnieniu się wpisu do ewidencji i z upływem tego terminu Towarzystwo Sportowe uzyskuje osobowość prawną.